Monumento

六十六部造立石造閻魔王坐像及び両脇侍像

hanacoco

2017-05-17

タグ: 台東区教育委員会 法華経 光誉円心 東京都 台東区

案内板

Enma-raja Sedentary Statue Carved from Stone with Servants on Both Sides by Rokuju-roku-Bu

This array of Buddhist stone statues is arranged with the Enma-raja in the center and statues of Shimyo and Shiroku to his right and left sides, respectively. Enma-raja is the king of the underworld who judges the conduct of the dead while they were still alive and determines their destination after the death. Shimyo is a servant who delivers the judgment of Enma-raja, while Shiroku, another servant, records the judgment.
According to the inscription engraved on the stand, these three statues were carved by a person named Kouyo Enshin, the Rokuju-roku-bu hijiri in 1726. The Rokuju-roku-bu hijiri were sages who had transcribed 66 copies of the "Saddharma Pundarika Sutra" and dedicated one copy for each sacred place in the country. In the Edo period, these sages started to build stone Buddhist pagodas and carve sculptures in various regions, in additions to delivering sacred books, because they believed that it was possible to atone for sins they committed in their lives and be reborn in Paradise after their death by copying sacred books, building stone pagodas and carving sculptures repeatedly.
This sculpture is a valuable cultural asset because it is a rare Buddhist stone artifact and it reveals many details of the activities of a Rokuju-roku-bu hijiri. This Enma-raja sedentary statue carved from stone with servants on both sides created by a Rokuju-roku-bu was registered as a tangible cultural asset of Taito-ku in 1997.

auto-translate nma-raja从两边的石头与仆人雕刻的坐着的雕像由Rokuju-roku-Bu这一系列的佛教石雕像分别安置在Enma-raja在中心,Shimyo和Shiroku的雕像分别在右边和左边。 Enma-raja是黑社会的王者,他们在活着的时候判断死者的行为,并确定死后的目的地。西贡是一个仆人,提供恩玛拉贾的判断,而另一个仆人的白郎则记录判决。根据雕刻在立场上的铭文,这三幅雕像由1726年的Rokuju-roku-bu hijiri名为Kouyo Enshin的人雕刻。Rokuju-roku-bu hijiri是抄写了66本“Saddharma Pundarika”的圣人经“,并为该国的每个神圣地方献上一份。在江户时代,这些圣人开始在各个地区建造石佛塔和雕刻雕塑,作为神圣书籍的补充,因为他们认为有可能在他们生命中犯下罪,并在天堂重生通过复制神圣书籍,重建石塔和雕刻雕塑而死亡。这种雕塑是宝贵的文化遗产,因为它是一种罕见的佛教石器,它揭示了一个Rokuju-roku-bu hijiri活动的许多细节。这个由Rokuju-roku-bu创建的两边仆人雕刻的Enma-raja久坐雕像被注册为1997年台东区的有形文化遗产。

六十六部造立石造閻魔王坐像及び両脇侍像
(台東区有形文化財)
台東区谷中六丁目二番十六号長久院境内

 この石仏は、中央に閻魔王像、右左にそれぞれ司命、司録像を配しています。閻魔王は死者の生前の行いに応じて死後の行き先を決めるという冥界の王で、司命は閻魔王の判決を言渡し、司録は判決内容を記録する従者であるとされています。
 台座に刻まれた銘文によると、この三躰は六十六部聖(六部聖ともいう)の光誉円心 という人物が享保十一年(1726)に造立したものです。六十六部聖とは『法華経』を六十六部書写し、全国六十六箇所の霊場に一部ずつ奉納した聖のことをいいます。江戸時代になると経典の奉納の他に、石塔・石仏を各地に造立するようになりました。経典の書写や石塔・石仏の造立を重ねることは、生前の罪障を滅し、死後の往生に近づくこととされたためです。
 都内に現存する六十六部聖が造立した石仏を調べてみると、地蔵菩薩像が圧倒的に多く、閻魔王像は極めて稀であることが分かります。本像は六部聖が江戸時代の谷中でも活動していたことを裏付けるとともに、希少な石仏として貴重な文化財のひとつです。
 この六十六部造立石造閻魔王坐像及び両脇侍像は平成九年に台東区有形文化財に登載されました。
平成十七年三月
台東区教育委員会

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tenma
2017-07-21 12:00 (1537)
tenma
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2017-07-21 12:00 (544)
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